• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30101
+
-

نقش کمک‌پرستاران  در افزایش سلامت جامعه

حسین فتاح‌پور|‌  نماینده کمک پرستاران لرستان و عضو انجمن کمک پرستاران کشور:


در همه کشورهای پیشرو، در عرصه پرستاری، همواره از کمک‌پرستار به عنوان یک عضو کلیدی در زنجیره درمان نام برده می‌شود. براساس تبصره موجود در آیین‌نامه تاسیس مراکز مراقبت پرستاری در منزل، کمک‌پرستار به عنوان عضوی از گروه پرستاری به تایید مقام عالی وزارت بهداشت رسیده است. 
مجوزی که مرداد سال ۹۶ برای جذب و به‌کارگیری ۴۱ کمک‌پرستار در استان لرستان توسط دکتر «علی صدرالسادات» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت صادر شده، بلااستفاده مانده است و باعث شده بیماران در استان از دریافت خدمات کمک‌پرستاران که ۴۰ درصد از مجموع مراقبت‌های پرستاری را تشکیل می‌دهند، بی‌بهره باشند.
 انجام غیراصولی خدمات کمک‌پرستاران توسط همراهان بیماران بسیار خطرناک است و فشار کاری بسیاری روی کارشناسان پرستاری وجود دارد که زمان کافی را برای انجام خدمات حرفه‌ای از آنان گرفته است. 

مسائل و مشکلات فراوان و کلانی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد که نیازمند بررسی و رسیدگی مسئولان مربوطه است اما این مسائل نباید موجب شود که به جذب کمک‌پرستاران کم‌توجهی شود چراکه عواقب آن سلامت جامعه را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، جذب این نیروها می‌تواند از آمار سرسام‌آور بیکاری در استان و کشور بکاهد.  در بیمارستان‌ها به ازای هر 3 کارشناس پرستاری باید یک کمک‌پرستار حضور داشته باشد. 
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۳، 71 هزار و 271 کارشناس پرستاری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به کارند و با توجه به استانداردها باید 23 هزار و 757 کمک‌پرستار در بیمارستان‌های دانشگاهی کشور جذب شوند که اعلام نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور به این نیروها در سال ۹۵ نیز تقریبا به همین تعداد بوده است.

 حال اگر آمار بیمارستان‌های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمارستان‌های خصوصی را نیز به آمار فوق اضافه کنیم و رشد تخت‌های بیمارستانی و تعداد پرستار را نیز در نظر بگیریم، تعداد بسیار بیشتری کمک‌پرستار در سطح کشور نیاز خواهد بود که با توجه به نیاز مبرم به این نیروها و این‌که ۴۰ درصد از مجموع مراقبت‌های پرستاری توسط آنان انجام می‌شود، روند جذبشان از اواخر سال ۹۵ در استان کردستان شروع شد. پس از آن استان‌های همدان، خوزستان، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، یاسوج، اردبیل، مراغه، بوشهر، کرمانشاه و... به جذب کمک‌پرستار اقدام کردند. امید است که این روند در لرستان نیز اجرایی شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید